sunnuntai 13. joulukuuta 2015

Loimu 2015 on perisuomalainen glögi

Suomessakin tehdään vuosikertaglögejä. Lignell & Piispanen -brändillä tuotetaan joka vuosi uusi Loimu-glögi. Tänä vuonna makuna on mustaherukka.

Loimu 2015 tuoksuu ja maistuu mustaherukalta.

Loimu 2015 on mustaherukkaa


Kuopiolainen Lignell & Piispanen on toiminut jo vuodesta 1852 ja valmistaa luonnonmarjoista liköörejä ja glögejä - pitkällä kokemuksella. Glögejä ovat vuosikertaglögi Loimu sekä Lumoava mustikkaglögi. Iltalehden raati valitsi seitsemän glögin vertailussa mustikkaglögin parhaaksi, Blossan toiseksi ja Loimun kolmanneksi. Ruotsalaisen teestä makunsa saaneen Blossa 15 design-glögin arvioimme jo lokakuussa ja tällä kertaa otimme testiin paikallista designia - Loimun.

Aikaisempina vuosina Loimun makuna on ollut mesimarja ja muut metsämarjat (2012), vadelma ja mustikka (2013), karhunvadelma (2014) ja nyt mustaherukka ja mansikka. Marjauute on lisätty punaviiniin, joka on Cabernet Sauvignonia. Cabernet valintana toimii oikein hyvin, sillä siinä on jo itsessään mustaherukka-aromia, joten yhdistelmä on vahva. Kokonaisuus on terästetty etanolilla.

Loimu 2015 on alkoholiltaan väkevä ja aromeiltaan hyvin uutteinen. Vähän pelkäsimme alkoholisuuden olevan häiritsevän hallitseva, kun pullon kyljestä huomasimme prosentteja olevan 18. Alkoholi on kuitenkin hienosti integroitunut ja tuo juomalle selvää rakennetta. Vain jos lämmittää glögin höyryävän kuumaksi, alkoholi hyökkää nenään ja kurkkuun sillä intensiteetillä, että hetken pitää odottaa jäähtymistä.

Loimun maku on kuin väkevää, tummaa marjahilloa. Se on todella runsas, uutteinen ja makea. Mustaviinimarja on selvä ykkönen aromeissa ja hyvin äkkiä tulee mummon marjamehut mieleen. Mausteista pistävänmakuisen neilikan huomaa helposti ja kanelia on vain häivähdys. Myös kardemumma kummittelee hennosti taustalla. Mielestämme pari ylimääräistä kanelitankoa tai jokin muu joulumausteinen lisävivahde olisi tehnyt mausteisuudelle hyvää. Nyt mausteet jäävät selvästi herukan jalkoihin. Makeutta taas riittää reippaasti, mikä tekee Loimusta helppoa juotavaa.

Monta kertaa on tullut mieleen, miksi
a) glögeissä on niin paljon sokeria ja
b) glögeissä on niin paljon alkoholia.

Kyse on varmasti osittain Suomen markkinoiden kysynnästä: suomalaisille käy kaupaksi makeampi glögi ja Suomessa pitkäripaisen tuotteissa odotetaan olevan reippaasti alkoholia. Toinen syy alkoholiin ja makeuteen liittyy varmasti juoman tasapainoon; sekoituksen tekijä joutuu miettimään kokonaisuutta. Jos esimerkiksi uute on valmiiksi makea, tömäkällä alkoholilla sekoitukseen voi hakea tasapainoa ja ryhtiä, jottei juoma maistu äklönmakealle.

Saksalaistyyppinen glögi Glühwein on esimerkki vähemmästä alkoholista, sokerista ja mausteisuudesta. Myös ranskalaiset juovat joulumaustettua punaviiniä nimellä vin chaud. Ja maustettu viinihän on peräisin jo Rooman legioonalaisilta - tietysti. Mitäpä roomalaiset eivät olisi keksineet, tehneet tai valloittaneet.

Kokonaisuutena Loimu 2015 on väkevä ja mustaherukan hallitsema glögi. Loimu on vahvasta alkoholista huolimatta helppoa juotavaa. Se on marjahilloinen glögi, joka luottaa konstailematta kotimaisen luonnon antimiin. Kyllä tällä joulun tunnelmaan pääsee.

Loimu 2015
Suomi, Kuopio
Glögi, mustaherukka
Cabernet Sauvignon -punaviinin tehty
Hinta: 14,49 € (0,75 l)
Alkoholi: 18 t-%
Sokeri: 160 g/l


Kuva: Viinikartta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti